11-09-2024
Vincent werkt sinds 2021 bij Justid, de Justitiële Informatiedienst dat een onderdeel is van het ministerie van Justitie en Veiligheid. ‘Bij Justid ben ik nu echt op mijn plek en heel blij met mijn contract!’ Vincent deelt graag zijn ervaring van het vinden van zijn droombaan.
Van de schoonmaakbranche naar een scanstraat
‘Ik heb 12,5 jaar met plezier scholen, brandweerkazernes en openbare ruimten in de regio Lochem schoongemaakt. Ik werkte daar vaak ’s ochtends of in de avonduren. Die gebroken dagen gingen me steeds meer tegenstaan.’ Dat was het moment dat Vincent contact opnam met Suze Beerten, zijn consulent bij GelreWerkt!. Een gesprek volgde en Vincent zette in op een baanwissel. Met als resultaat een passende baan waardoor hij elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat.

Wat doet Justid, de Justitiële Informatiedienst?
Als onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid zorgt Justid ervoor dat de ene hand van justitie weet wat de andere doet. Belangrijke en strikt vertrouwelijke informatie, zoals bijvoorbeeld vingerafdrukken, informatie over gezinssituaties, een strafverleden of de geldigheid van een verblijfsvergunning wordt digitaal beschikbaar gemaakt voor de juiste persoon op het juiste moment. Alle medewerkers zijn gescreend, om de privacy te borgen. De digitale dossiers worden uiteindelijk duurzaam en veilig opgeslagen. Alleen geautoriseerde medewerkers van Justitie en Veiligheid hebben toegang tot de opgeslagen informatie. Allemaal voor een veiliger Nederland. Meer informatie over Justid is te vinden op www.justid.nl.
Vincent werkt bij het Binnenwerk-team. Binnenwerk biedt duurzame banen voor mensen binnen de Participatiewet en de Banenafspraak. Meer informatie over Binnenwerk is te vinden op www.oprijk.nl/binnenwerk.
Welke werkzaamheden voert een scanoperator uit?
‘Wij werken met zeer vertrouwelijke informatie werken. Daarom is het heel erg belangrijk dat ik secuur werk. Je controleert je eigen werk, maar daarna volgen nog twee controles’. Bij Justid zijn twee scanstraten en 5 verschillende fases per scanstraat:
- Intake: Het verzamelen van documenten (papier) van het dossier
- Voorschonen: Alle nietjes en paperclips verwijderen en post-its apart toevoegen
- Scannen: Dossiers (de zaken) per vel inscannen en juist archiveren en controleren
- Controle: Ingescande dossiers controleren
- Eindcontrole: Ingescande dossiers nogmaals controleren
‘Doordat er zo veel verschillende fases zijn, is geen dag hetzelfde. Per scanstraat werken we met een werkrooster. We werken per dag in blokken van 2 uur en elke 2 uur wissel je van digitaliseringsfase. Door deze afwisseling vind ik mijn werk nog leuker.’
Nooit te oud om te leren
‘Als allround-schoonmaakmedewerker had ik geen ervaring als scanoperator. Binnen ons team is er ruimte en aandacht om dat per fase te leren. Zo kreeg ik ook steeds meer vertrouwen en nu doe ik 4 van de 5 fases. Ook heb ik dit jaar heb ik mijn Records management Certificaat behaald. Een jaar lang hadden we elke week, behalve tijdens de vakanties, een halve dag een trainingsdag. Ook huiswerk en tussentijdse toetsen hoorden daarbij. Samen met mijn collega’s hebben we ons certificaat opgehaald in Den Haag.’ Records management is het identificeren, klasseren, archiveren, bewaren en soms vernietigen van records (administratie, verslagen en/of dossiers).
In voor een baanwissel?
Wil jij ook als scanoperator aan de slag bij Justid en collega van Vincent worden? Dat kan! Binnenwerk is nog op zoek naar scanoperators. Neem gerust contact op met GelreWerkt! door een mail te sturen of te bellen. Dat kan via contact@gelrewerkt.nl of 0575 – 595 700.
Wilt u als werkgever uw personeelsbestand duurzaam uitbreiden? Neem dan contact op met één van onze accountmanagers. Zij helpen u graag!